Trager rijden heeft zo zijn voordelen

1 juni 2019

De huidige auto’s worden almaar krachtiger en presteren steeds beter. Met Een paar jaar geleden was een snelheid van 120 km/u al snel genoeg gezien het gebrekkige rijcomfort van de meeste voertuigen, maar dat is niet meer het geval! Betere geluidsdemping en automatische versnellingsbakken met steeds meer trappen, zorgen ervoor dat het comfortniveau hoog is, ook aan hoge snelheden waardoor we wel eens vergeten hoe snel we rijden!

Trillingen, geluiden en overmatig brandstofverbruik vervagen langzamerhand en de snelheid wordt soms geneerd als een auto (en zijn bestuurder) losgaat op een mooi stukje rechte weg.

Hoe sneller je rijdt, hoe groter de stopafstand!

De tijd die nodig is om een rijdend voertuig te stoppen, neemt exponentieel toe naarmate je sneller rijdt. Hoe hoger de snelheid, hoe langer de stopafstand. Dit heeft te maken met de reactietijd. Men heeft namelijk ongeveer een seconde nodig om te kunnen reageren op een onverwachte situatie in het verkeer en het rempedaal in te drukken. Deze eenvoudige reactietijd voor je begint te remmen, zorgt ervoor dat de afstand die je aflegt langer of korter wordt afhankelijk van de snelheid…

14 mètres meter reactieafstand

20 mètres meter reactieafstand

25 mètres meter reactieafstand

33 mètres meter reactieafstand

U verliest dus al een aantal meters, afhankelijk van de snelheid, vooraleer u begint te remmen !
Vervolgens is er de remafstand. Dat is de afstand die de auto nodig heeft om tot stilstand te komen. De totale stopafstand bestaat uit de reactieafstand en de remafstand.

Bron

Hoe sneller je rijdt, hoe groter de klap…

Hoe sneller je rijdt, hoe groter de krachten die vrijkomen bij een botsing. Hoe hoger de snelheid, hoe meer risico we lopen in geval van een ongeluk.

Om een idee te geven…

Een botsing met een snelheid van 70 km/u komt overeen met een val van de 6e verdieping (19 meter)

Een botsing met een snelheid van 90 km/u komt overeen met een val van de 11e verdieping (32 meter)

Een botsing met een snelheid van 120 km/u komt overeen met een val van de 19e verdieping (52 meter)

Het behoeft geen betoog dat de ene val nog dodelijker is dan de andere.

Hoe sneller je rijdt, hoe kleiner je gezichtsveld.

Het is niet iets waar je gelijk aan denkt als men het heeft over hoge snelheid : het gezichtsveld. Nochtans is dit een belangrijke factor in de verkeersveiligheid. Want hoe hoger de snelheid, hoe kleiner het gezichtsveld wordt. Kortom, hoe sneller men rijdt, hoe minder men opmerkt.

Gezichtsveld van 75°

Gezichtsveld van 45°

Gezichtsveld van 30°

Hoe sneller je rijdt, hoe kleiner de tijdswinst…

Als men snel rijdt, is de tijdwinst variabel. Wat wel zeker is, is dat het nooit enorme verschillen oplevert, zeker niet op de dagelijkse korte trajecten. Een concreet voorbeeld: als u 130 km/u rijdt in plaats van 120 km/u op de snelweg, dan levert dat een tijdswinst op van ongeveer 45 seconden… m.a.w. dat is niet veel. En dat is alleen bij vlot doorrijdend verkeer.

Daarentegen verlaat u aanzienlijk de stopafstand met het risico op een ongeval en aan de kant van de snelweg een aanrijdingsformulier te moeten invullen of nog in een ernstiger situatie terecht te komen. We hebben het dan nog niet gehad over radarcontroles die steeds frequenter worden, waardoor u misschien wel eens spijt gaat krijgen over die te zware voet!

 

Bron: www.tousconcernes.be/theme/vitesse/

 

Share on

Tips en trucs

Gedachten