AdBlue, de oplossing voor een groenere diesel?

1 december 2018

Een aantal jaren geleden werd AdBlue geïntroduceerd maar wat is het nu eigenlijk en waartoe dient het? Wanneer moet je het reservoir bijvullen? Wat kost dit wondermiddel? Kan ik zonder?
Engie Fleet probeert bij deze duidelijkheid te scheppen zodat u zelf uw mening kunt vormen.

Wat is AdBlue?

AdBlue is een waterachtige oplossing die bestaat uit gedemineraliseerd water (67,5 %), en uiterst zuiver ureum (32,5 %). Het is geen brandstof, dus er is geen sprake van verbranding want de vloeistof wordt geïnjecteerd in het uitlaatsysteem, tussen de motor en de katalysator.

Waarvoor dient AdBlue?

AdBlue wordt gebruikt in auto’s met SCR technologie (Selective Catalytic Reduction) en zorgt ervoor dat de uitstoot van stikstofoxiden van dieselmotoren omgevormd wordt tot water en stikstof, beide biologisch afbreekbaar.

Hoe werkt het?

De uitlaat van de motor stoot gassen uit die stikstofoxiden bevat (NOx), schadelijk voor het milieu en verantwoordelijk voor de alom bekende smogalarmen. Het ureum in de AdBlue (CO(NH2)2) bestaat uit ammoniak (NH3) en koolstofgas (CO2). Door verwarming produceert het ureum gasvormig ammoniak (NH3). Dankzij een chemische reactie worden de NOx en het NH3 afgebroken tot stikstof (N2) en water (H2O), die niet schadelijk zijn voor het milieu!

NOx + NH3       →     H2O + N2

Hoe weet ik of mijn auto uitgerust is met AdBlue technologie?

In principe zou de Adblue vuldop makkelijk te vinden moeten zijn: achter de tankklep, naast de vuldop van de brandstoftank. Helaas is het niet altijd zo eenvoudig en zit de AdBlue vuldop soms goed verborgen. AdBlue wordt gebruikt in auto’s met SCR en dat zijn hoofdzakelijk Euro 6-dieselmotoren. Dit systeem wordt toegepast in de autosector sinds 2014 (sinds 2006 in vrachtwagens).

Wanneer moet ik AdBlue bijvullen?

In theorie hoeft u zelf geen AdBlue bij te vullen want het niveau van het reservoir wordt normaal gezien nagekeken tijdens de gebruikelijke onderhoudsbeurten.

Het verbruik van AdBlue kan wel variëren naargelang de rijomstandigheden (snelweg- of stadritten, het weer, enz). Maar geen paniek, een verklikkerlichtje gaat branden als het nodig is om het AdBlue reservoir bij te vullen. U kunt wel nog zo’n 2.400 kilometer verder voor het helemaal leeg is, dat geeft u ruim de tijd om actie te ondernemen.

Er zijn meerdere opties mogelijk. AdBlue is verkrijgbaar in navulbussen (de verhouding moet beantwoorden aan de DIN 70070 standaard en aan de ISO 22241-vereisten). U kunt AdBlue bijvullen bij een AdBlue pomp voor particuliere voertuigen aan een tankstation of u laat het reservoir bijvullen bij uw garage. Deze derde optie lijkt de veiligste: AdBlue is weliswaar niet schadelijk voor het milieu, toch kan het huidirritaties veroorzaken of sporen nalaten op het koetswerk.

Sommige constructeurs vonden het blijkbaar zinvol om het AdBlue reservoir te verbergen onder de motorkap of zelfs onder de stoelen. Dat moet u dan opzoeken in de handleiding van de auto.

Voor diegenen die het geluk hebben dat de vuldop zich achter de tankklep bevindt, let dan goed op bij het tanken dat u de vuldoppen niet door elkaar haalt!

In sommige gevallen moet de boordcomputer worden gereset om het verklikkerlichtje te laten verdwijnen. In dit geval heeft u geen andere keuze dan langs te gaan bij de garage.

Gepeperde rekening?

Afhankelijk van de herkomst van de vloeistof kunnen de prijsverschillen aardig oplopen (de verhouding moet beantwoorden aan de DIN 70070 standaard en aan de ISO 22241-vereisten). Het is goed om te weten dat AdBlue afkomstig uit Duitsland – de grootste producent van AdBlue – scherp geprijsd is. Niettemin blijft het altijd een extra kost waar u rekening moet mee houden.

Als u een lease auto heeft, dient het bijvullen te gebeuren in de garage omdat deze kosten over het algemeen inbegrepen zijn in het leasecontract. Bovendien kunt u met uw tankkaart alleen brandstof tanken. Het is bijgevolg niet zinvol om zelf navulbussen AdBlue te kopen.

Geen zin om AdBlue bij te vullen?

U zult het toch moeten doen!

Wanneer het reservoir van AdBlue reservoir bijna leeg is, gaat er een verklikkerlichtje branden. Als u geen AdBlue bijvult, zullen er andere hoorbare of zichtbare waarschuwingen geactiveerd worden. Bij sommige motoren worden de prestaties automatisch begrensd. Als de voorraad AdBlue op is zullen de motorprestaties van de auto sterk verminderen en zal uiteindelijk de motor weigeren opnieuw te starten.

Laatste woord van advies

Adblue kristalliseert bij – 11°C. Maar maak u maar geen zorgen: de normen verplichten constructeurs tot een automatische verwarming om de oplossing weer vloeibaar te maken.

Adblue heeft een levensduur van meer dan één jaar. Maar als de auto vele maanden heeft stilgestaan of erg weinig kilometers heeft gereden, is het geen overbodige luxe om het reservoir te legen en de vloeistof te vervangen.

Share on