Engie Fleet sa/nv
Supporting your Fleet & Mobility R-Evolution with Expertise
Engie Fleet sa/nv - Supporting your Fleet & Mobility R-Evolution with Expertise

Inpluggen en wegrijden?

Share on

29 januari 2019

De nieuwe tendens elektrisch rijden is zeer actueel, en meer nog na het Autosalon 2019. Hoewel de eigenschappen van elektrische auto’s niet altijd voldoen aan alle eisen, bieden ze toch een oplossing die goed aansluit bij de wensen van bepaalde bestuurders. Maar wat is het verschil tussen rijden met een elektrische auto en een auto uitgerust met een traditionele thermische aandrijfmotor?

Veiligheid en rijgedrag met een elektrisch voertuig

Stekkerauto’s zien er voorlopig nog precies uit als de klassieke benzine- en dieselmodellen. Het is echter gevaarlijk om er zomaar vanuit te gaan dat overschakelen naar een elektrisch voertuig een kwestie is van plug and play. Vooraf even stilstaan bij rijgedrag en veiligheid is beslist geen overbodige luxe.

De opkomst van elektrische en hybride voertuigen zorgde al voor een ingrijpende omwenteling in de garages die instaan voor het onderhoud. Technici dienen andere werkmethodes en kennis toe te passen dan diegene waarop ze decennialang konden terugvallen.

➜ Het kennis- en opleidingscentrum van de autosector EDUCAM heeft daarom verschillende opleidingen gecreëerd om mensen vertrouwd te maken met de nieuwe technologie. Nieuwe veiligheidsvoorschriften horen daar zeker bij, want e-voertuigen hebben hoge spanning onder de motorkap.

Powerstart

Omdat elektrische auto’s een versnellingsbak hebben met één enkele overbrenging, is schakelen niet meer nodig. Bovendien heeft een e-voertuig meteen na het starten de volledige kracht ter beschikking. Dat impliceert uiteraard ook dat je bij het wegrijden niet meer kan rekenen op de geleidelijke vermogensopbouw om je snelheid onder controle te houden.

De traditionele ‘autosleutel’ was al een tijdje op zijn retour en wordt met de komst van de stekkerauto voorgoed naar het museum verwezen. In de plaats daarvan heb je als bestuurder een e-key op zak, waarmee je onder meer de deuren kan openen. De sleutel moet in de auto aanwezig zijn om de motor te kunnen starten. Dat doe je, even gemakkelijk als het licht aanknippen, met een druk op de knop, terwijl je de voet op de rem houdt. Schuif de pook van de park-stand naar de drive-positie en daar ga je …

Doorbreek de stilte

Ging wegrijden vroeger gepaard met een motor die van zich liet horen, dan verandert het geluidsdecor als je met een e-voertuig uit stilstand vertrekt nog amper. Een elektrische motor produceert zo goed als geen geluid. Voor eerste-generatie e-rijders kan dat verwarrend zijn maar voor zwakke weggebruikers is het wellicht een potentieel risico. Voetgangers en fietsers worden immers niet meer auditief verwittigd van je komst.

➜ Europa heeft daarom beslist dat elektrische voertuigen vanaf juli 2019 verplicht uitgerust moeten worden met een AVAS-systeem: een artificieel motorgeluid. De constructeur mag echter een knop voorzien om het geluid uit te schakelen. Het zal dus aan de bestuurder zijn om niet te vergeten hem bij het wegrijden opnieuw in te schakelen.

Trekhaak verboden

E-rijders zullen een alternatief voor hun kampeervakantie moeten zoeken. Aangezien elektrische auto’s niet uitgerust mogen worden met een trekhaak, zal de caravan in de garage moeten blijven staan. Bij veel personenvoertuigen zou de trekhaak te dicht bij de batterij verankerd moeten worden en bij een ongeval kan dat gevaarlijk zijn. Het kan echter niet lang meer duren vooraleer autodesigners een oplossing gevonden hebben voor dit probleem.


Share on

Tips en trucs

Gedachten