Bedrijfsvoertuigen: een bocht naar duurzaamheid?

2 april 2019

De voorbije decennia werd grote vooruitgang geboekt om de uitstoot van stikstofoxiden (NOx), koolstofmonoxide en onverbrande koolwaterstoffen van bedrijfsvoertuigen te reduceren. De trend naar milieuvriendelijker professioneel transport gaat verder nu alternatieve brandstoffen ook steeds aantrekkelijker worden voor utilitaire voertuigen en de overheid duurzame voertuigen fiscaal beloont.

Sinds vorig jaar koppelt de Vlaamse overheid de verkeersbelasting van bestelwagens aan CO2-uitstoot. Bestelwagens die rijden op aardgas (CNG) krijgen een vrijstelling van verkeersbelasting tot 2020 en voor elektrisch aangedreven bestelwagens moet geen verkeersbelasting betaald worden.

Dat wil echter niet zeggen dat de diesel- en benzinemotoren weldra zullen verdwijnen. De aanhoudende evolutie naar zuinige en propere motoren zullen er wellicht voor zorgen dat diesel nog jaren de referentie blijft voor utilitaire voertuigen. Dankzij roetfilters, katalysatoren en de technologische evolutie van de motor, wordt de uitstoot van roetdeeltjes en stikstofoxiden tot een minimum herleid. Op de markt zullen verschillende technologieën naast elkaar blijven bestaan, zonder dat een enkele het totale overwicht zal veroveren.

De pioniers

De lichte bedrijfsvoertuigen op alternatieve aandrijfsystemen zijn vandaag bijvoorbeeld al interessant voor de goederendistributie in een stedelijke omgeving. Renault was met de Renault Kangoo een van de eerste die met een elektrisch bestelwagen kon uitpakken. Ondertussen lanceerde het merk een verbeterde versie met onder andere een kortere oplaadtijd en grotere batterij. De Peugeot Partner Electric zag het daglicht in 2017 en kent met de Citroen Berlingo Electric een broertje in dezelfde familie. Het utilitaire voertuig e-NV200 van Nissan gebruikt de technologie van de Nissan Leaf. Het voertuig is beschikbaar als zevenzitter of in een utilitaire versie.

Zwaardere bedrijfsvoertuigen

Als de overheid de uitstoot ook laat meespelen in de fiscaliteit van de zware bedrijfsvoertuigen, wordt het ook bij de aankoop van deze categorie uitkijken naar de alternatieven voor dieselmotoren.

➜ Terwijl de producenten zich vandaag nog concentreren op de kleinere modellen met beperkte laadruimte, kondigden meerdere constructeurs al aan dat ze hun innovatieve gamma zal opschuiven naar hun modellen met meer laadruimte. Op deze manier lanceerde Renault de Renault Master Z.E., Mercedes bracht de eVito uit en Volkswagen biedt een elektrische Crafter aan.

Share on

Contact us

Bent u geïnteresseerd in één van onze voorstellen? Neem contact met ons op!

ENGIE Fleet vous propose les meilleures…

EQUANS FLEET VOUS OFFRE LES SOLUTIONS LES PLUS ADAPTEES A VOTRE DEMANDE EN TERMES D’EMPREINTE ECOLOGIQUE ET FOURNIT UNE GESTION DE FLOTTE AU SEIN DE VOTRE ENTREPRISE

EQUANS Fleet beheert uw vloot…

EQUANS Fleet manages the fleet throughout its life

Hetgeen jaarlijks neerkomt op*

5.000 cars

1.461 orders

1.473 claims

10.000 fuel cards

11.000 fines

1.392.000 billing lines

* Updated October 2021

Contact us

Contactinformatie / formulier

aanbiedingen

...

Tips en trucs

Hier zijn we

  📍 Chaussée de Tubize 489, 1420 Braine-l’Alleud

☎️ 02/389.23.90

📧 info.fleet.be@engie.com

Maandag → donderdag: 8:00 tot 17:00 uur
Vrijdag: 8:00 tot 12:00 uur en 13:00 tot 16:00 uur

🗓️ Gesloten op:

❌ Vrijdag 1 januari 2021

❌ Maandag 5 april 2021

❌ Zaterdag 1 mei 2021

❌ Donderdag 13 mei 2021

❌ Vrijdag 14 mei 2021

❌ Maandag 24 mei 2021

❌ Woensdag 21 juli 2021

❌ Zondag 15 augustus 2021

❌ Maandag 1 november 2021

❌ Donderdag 11 november 2021

❌ Vrijdag 12 november 2021

❌ Zaterdag 25 december 2021

❌ Maandag 27 december 2021



Location

Gedachten