Bedrijfsvoertuigen: een bocht naar duurzaamheid?

2 april 2019

De voorbije decennia werd grote vooruitgang geboekt om de uitstoot van stikstofoxiden (NOx), koolstofmonoxide en onverbrande koolwaterstoffen van bedrijfsvoertuigen te reduceren. De trend naar milieuvriendelijker professioneel transport gaat verder nu alternatieve brandstoffen ook steeds aantrekkelijker worden voor utilitaire voertuigen en de overheid duurzame voertuigen fiscaal beloont.

Sinds vorig jaar koppelt de Vlaamse overheid de verkeersbelasting van bestelwagens aan CO2-uitstoot. Bestelwagens die rijden op aardgas (CNG) krijgen een vrijstelling van verkeersbelasting tot 2020 en voor elektrisch aangedreven bestelwagens moet geen verkeersbelasting betaald worden.

Dat wil echter niet zeggen dat de diesel- en benzinemotoren weldra zullen verdwijnen. De aanhoudende evolutie naar zuinige en propere motoren zullen er wellicht voor zorgen dat diesel nog jaren de referentie blijft voor utilitaire voertuigen. Dankzij roetfilters, katalysatoren en de technologische evolutie van de motor, wordt de uitstoot van roetdeeltjes en stikstofoxiden tot een minimum herleid. Op de markt zullen verschillende technologieën naast elkaar blijven bestaan, zonder dat een enkele het totale overwicht zal veroveren.

De pioniers

De lichte bedrijfsvoertuigen op alternatieve aandrijfsystemen zijn vandaag bijvoorbeeld al interessant voor de goederendistributie in een stedelijke omgeving. Renault was met de Renault Kangoo een van de eerste die met een elektrisch bestelwagen kon uitpakken. Ondertussen lanceerde het merk een verbeterde versie met onder andere een kortere oplaadtijd en grotere batterij. De Peugeot Partner Electric zag het daglicht in 2017 en kent met de Citroen Berlingo Electric een broertje in dezelfde familie. Het utilitaire voertuig e-NV200 van Nissan gebruikt de technologie van de Nissan Leaf. Het voertuig is beschikbaar als zevenzitter of in een utilitaire versie.

Zwaardere bedrijfsvoertuigen

Als de overheid de uitstoot ook laat meespelen in de fiscaliteit van de zware bedrijfsvoertuigen, wordt het ook bij de aankoop van deze categorie uitkijken naar de alternatieven voor dieselmotoren.

➜ Terwijl de producenten zich vandaag nog concentreren op de kleinere modellen met beperkte laadruimte, kondigden meerdere constructeurs al aan dat ze hun innovatieve gamma zal opschuiven naar hun modellen met meer laadruimte. Op deze manier lanceerde Renault de Renault Master Z.E., Mercedes bracht de eVito uit en Volkswagen biedt een elektrische Crafter aan.

Share on