Autonome wagens: Droom of werkelijkheid?

26 november 2019

Als we spreken over autonome wagens, denk jij dan onmiddellijk aan voertuigen die zonder enige menselijke tussenkomst rijden? Wel, dan heb je het mis! Misschien rijd je al in autonome wagen zonder het te weten…

Autonome wagens zijn al werkelijkheid!

Beschikt je wagen over een snelheidsregelaar (cruise control)? Over een remhulpsysteem?
​In dat geval heb je al een autonome wagen! Hoewel we dit zien als rijhulpmiddelen, zijn opties zoals een noodremsysteem of ‘park assist’ reeds een vorm van autonomie.

Van “front assist” tot automatische piloot

Het is wel zo dat er verschillende niveaus van autonomie bestaan.
​In totaal zijn er zes, waarbij niveau ‘0’ staat voor geen autonomie.

Niveau 0: Geen autonomie, geen enkele assistentie voorzien op dit niveau.

Niveau 1: De bestuurder heeft toegang tot assistentie: longitudinale controle (aanpassing van de snelheid aan de voorliggers) of zijwaartse controle (rijden binnen de rijstrook) en controle over het voertuig.

Voorbeelden: Cruise control, waarschuwing voor het overschrijden van de witte lijn, remhulpsysteem, …

Niveau 2: De bestuurder kan de auto vragen om de longitudinale en laterale controle over te nemen, maar hij blijft zelf wel toezicht houden over het geheel. Het voertuig kan zich verplaatsen zonder zich daarom bewust te zijn van zijn omgeving.

Voorbeeld: Adaptive cruise control of het voertuig op een rijstrook houden.

Niveau 3: Het voertuig is onder bepaalde rijomstandigheden autonoom. Dit betekent dat het voertuig zich bewust is van zijn omgeving.
De bestuurder moet echter te allen tijde in staat zijn de controle weer over te nemen.

Voorbeeld: De wagen is in staat om in te halen. Hij kan ook zijn snelheid handhaven met behoud van de veiligheidsafstanden en met inachtneming van de snelheidsbeperkingen, bijvoorbeeld op de autosnelweg.

Niveau 4: Het voertuig is volledig autonoom in bepaalde rijomstandigheden. Als aan alle voorwaarden (geografisch gebied, weer, enz.) is voldaan, kan het voertuig zonder bestuurder rijden.
​De computer beheert volledig de besturing van het voertuig.
​In tegenstelling tot het vorige niveau kan het voertuig ingrijpen als de bestuurder niet reageert.

Niveau 5: Het voertuig is volledig autonoom zonder enige vereiste omstandigheden. Hij kan een afstand afleggen in de stad of op de snelweg.
De bestuurder speelt geen enkele rol meer, hij wordt passief bij het besturen van zijn voertuig.
Een stuur of pedalen heeft hij niet meer nodig!

Autonomous vehicles: 6 different levels

Veiligheid of vrijheid? Autonome wagens beslissen in jouw plaats!

Laat jij al eens graag de power van je auto spreken? Is rijden een ontspanning voor jou?
Helaas zullen (volledig) autonome auto’s je niet langer toelaten om te genieten van de spanning van het rijden.
Toegegeven, door een strikte naleving van de verkeerswetgeving zal de verkeersveiligheid verbeteren en het aantal ongevallen verminderen.
​Maar dit zal ten koste gaan van de vrijheid van de bestuurders… Het zal heel moeilijk worden om te kiezen tussen vrijheid en veiligheid!

Totale autonomie: niet voor meteen

Ondanks de sterke mediatisering van enkele tegenslagen, zet de ontwikkeling de autonome wagen zich gestaag voort.
​Wat de technologie betreft, komt de autonome wagen er zeker binnenkort aan.
​Maar door de hoge prijs zal hij nog voorbehouden blijven voor de happy few.

Bovendien is er nog een hele evolutie of beter, verandering, nodig van de wetgeving voordat autonome wagens op onze wegen kunnen worden geïntegreerd. ​En dat geldt ook voor de verzekering! Deze zal niet meer worden berekend volgens het profiel van de bestuurder, aangezien er geen bestuurder meer aan te pas komt! Wie zal er in fout zijn bij een ongeval? Op dit ogenblik bestaat daarover nog geen zekerheid.

Een ethisch probleem: Wie heeft er schuld bij een ongeval?

Voorbeeld: Als een autonome wagen niet in staat is om een ernstig ongeval met derden te voorkomen, wat zal hij dan kiezen? Zal hij eerst zijn inzittenden beschermen of zal hij de voetganger die de straat oversteekt beschermen?
Hoe zal hij die keuze maken? De arbitraire dimensie verbonden aan verkeersongevallen zal beperkt zijn, in positieve zin maar ook in negatieve zin.

Autonome wagens, een toekomstvisie…

Stel je je een wereld voor waarin de autonome wagen de norm is geworden… De daaruit voortvloeiende vermindering van het aantal ongevallen zou kunnen leiden tot een verandering in het ontwerp van de zijkant van de voertuigen (LED of andere schermen).
Krachtige motoren zouden niet langer nodig zijn en de focus zou liggen op het interieurcomfort.
Geen rijbewijs meer nodig, want je moet niet meer sturen. Maar ook geen boetes meer… Snelheidsovertredingen, het overschrijden van een witte lijn, rijden onder invloed zouden tot het verleden behoren. De radars naast onze wegen zouden overbodig worden!

Heeft onze regering er werkelijk belang bij dat de autonome wagen de klassieke auto vervangt?
Dit is een pertinente vraag, gelet op de financiële inkomsten uit verkeersovertredingen.

Hoewel autonome wagens een interessante evolutie opleveren, zullen ze de klassieke wagens niet vervangen.

De autonome wagen krijgt zijn volle betekenis in het kader van MaaS (Mobility as a Service).
Een autonome, gedeelde, altijd actieve auto is in staat om verschillende andere auto’s te vervangen die het grootste deel van de tijd geparkeerd staan! Investeren in shuttles, taxi’s of ander autonoom openbaar vervoer kan een goed idee zijn.
Het is misschien wel op dit niveau dat het volledige potentieel van de autonome voertuigen van morgen verborgen ligt…

De mening van Manu – Damages Expert bij Engie Fleet

“Als purist is de auto voor mij vooral een kwestie van plezier.
Het gevoel van vrijheid dat de auto geeft is essentieel en het is op dit principe dat de auto (waarvan de etymologie letterlijk ‘zichzelf bewegen’ is) is gebaseerd!

Waarom autonome voertuigen ontwikkelen terwijl het huidige openbaar vervoer vergelijkbare voordelen biedt?
Dit type voertuig zou echter aangepast kunnen worden aan personen met een beperkte mobiliteit.

Ik denk dat de autonome wagen een utopie blijft die geen rekening houdt met de financiële en veiligheidsaspecten.
De verzekerbaarheid van dergelijke voertuigen blijft ook problematisch … Wie zou er in fout zijn bij een ongeval?
Wat als een hacker de controle over het voertuig overneemt? De discussie hierover kan wel eens heel lastig worden!”

Share on